Välj en sida

Aktuellt

Välkommen till årsstämma 2024!

Välkommen till årsstämma 2024!

Inbjudan till stämma för Bona folkhögskola ekonomiska förening
Ordinarie stämma hålls lördagen 25 maj 2024 kl. 13.00.
Plats: Bona Folkhögskola Urban Hjärnes väg 11, Motala.

Inför stämman inbjuder vi till öppet program för alla intresserade!

Kl. 11.00
Anna Ekström, ordförande för Rörelsefolkhögskolornas intresseorganisation RIO har ordet. Temat är ”Folkhögskolan är svaret på samhällets stora problem”. Anna medverkar via videomöte.

Kl. 12.00
Vi bjuder på lätt lunch. Rundvandring i lokalerna för den som vill.

Kl.13.00 vidtar årsstämmoförhandlingarna.
Handlingarna finns längst ner på denna sida.

Svar om deltagande i stämman vill vi ha till skolan senast fredagen den 17 maj, till skolans mailadress info@bona.nu. Ange specialkost. Önskar du delta digitalt ange e-postadress för möteslänk som skickas ut dagen innan stämman.

Dagordning:
1. Stämmans öppnande
2. Val av ordförande för stämman
3. Arbetsordning för stämman
4. Upprättande och godkännande av röstlängd
5. Val av en justerare
6. Prövning om stämman blivit behörigen sammankallad
7. Behandling av årsredovisning och revisionsberättelse
8. Beslut
a. om fastställande av resultaträkningen och balansräkningen
b. om dispositioner av föreningens vinst eller förlust enligt den fastställda balansräkningen
c. om ansvarsfrihet för styrelseledamöterna
9. Val av styrelseordförande, styrelseledamöter, styrelsesuppleanter och revisorer
10. Val av valberedning
11. Stadgeändringsförslag
12. Arbetsordning för valberedning
13. Stämmans avslutning

Enligt uppdrag:
Anneli Dahlqvist, rektor, anneli@bona.nu, 070 – 774 53 62

Avatarer och AI på Bona – vi berättar mer i Vi Lärare

Avatarer och AI på Bona – vi berättar mer i Vi Lärare

Vi får många frågor kring vårt arbetssätt, där vi har digitaliserat en stor del av verksamheten och lärandet samt integrerat AI som en naturlig del i vår vardag. Vi delar med oss så mycket vi bara hinner, i poddar, möten och nu till tidningen Vi Lärare som hörde av sig och ville höra mer.

Det är roligt och inspirerande att det finns ett så stort intresse, det måste ju betyda att vi har satsat på relevanta riktningar och gör saker som är värdefulla för våra deltagare, och kanske vår bransch generellt. Vi hoppas det i alla fall. I vår värld är det viktigt att vi som verkar inom folkhögskolan är med i vår samtid och tar ansvar för att deltagarna får så bra förutsättningar som möjligt att komma vidare i livet – och får möjligheten att ta del av lärande utifrån sina unika förutsättningar.

Nyfiken på artikeln i Vi Lärare? Du kan läsa den här

”Härligt att få bort matteångesten”

”Härligt att få bort matteångesten”

Helena Johansson är mattelärare på Bona. Men för henne handlar matte inte om mekaniskt räknande, utan om förståelsen för hur det hänger ihop och att väcka viljan att lära och bygga upp mattesjälvförtroende. Utifrån det synsättet har Helena skapat helt nya upplägg för mattelektionerna – och framgången är påtaglig. Så vad är hemligheten?

”Vi jobbar på flera sätt för att matte ska bli både förståeligt och roligt. Bland annat har vi diskussionsmatte där deltagarna får uppgifter som de löser tillsammans med hela gruppen. Det kan vara både digitalt och på plats, och det blir stort engagemang. Vi pratar matte och har samtidigt roligt ihop. En viktig del är att skapa en prestigelös, varm och trygg atmosfär där man vågar fråga, prova och där det är okej att göra fel. Deltagarna hjälper varandra, och när man förklarar för andra, får man djupare förståelse själv.”

Helena berättar att diskussionsmatte varit bra för de som har svårt att jobba enskilt, eller inte vågat ta plats.

”Att sitta själv och jobba med räknetal fungerar inte för alla. För dem har det här diskussionsformatet varit jättebra. De får diskutera i våra kanaler på Discord när de vill, och i grupp diskutera mattelösningar både digitalt och på skolan.”

”För andra har formatet gjort att de vågat träda fram och bli mer aktiva. När alla pratar och hjälper varandra så tycker många att det blir roligare och mindre kravfyllt.”

Att deltagare har bristande mattesjälvförtroende är vanligt, och ofta ger gamla erfarenheter matteångest. Då gäller det att ta en sak i taget och se till att alla förstår grunderna.

” Många har luckor i grundskolans matte och då blir det svårt. Ett sätt att komma förbi det är med hjälp av det jag kallar tårtbitspedagogik. I stället för att jobba årskursvis, går vi igenom ett mattemoment på gymnasienivå och inkluderar förkunskaperna från grundskolan som momentet bygger på.”

Kreativa och skapande matteuppdrag
Då och då får deltagarna kreativa uppgifter att lösa på egen hand eller tillsammans. Till exempel inom geometri. Deltagarna fick i uppdrag att skapa någonting praktiskt. I uppgiften ingick att göra ritningar 3D-dimensionellt i digitalt program och räkna på materialåtgången. Dokumentera och efteråt göra en instruktionsmanual för konstruktionen.

Resultatet blev alltifrån modellbygge av en katapult, till flygplan som skrevs ut på skolans 3D-skrivare. Det blev också många hus i olika material och former, till exempel ätbara pepparkakshus, digitala minecraftshus, ombonat kaninhus i trä, leksaksbilsgarage av toarullar till barnen, och modellhus av papper. Och så skapades det en återvinningskanal i Discord där man kunde efterlysa gratis material.

”En deltagare blev så engagerad att intresset för inredningsdesign vaknade. Hon designade sitt eget nattduksbord. Köpte virke, byggde, justerade ändringar och målade. Med kunskaper i digitala program, skapade hon en snygg och tydlig instruktion.”

Så hur känns det då när polletten ramlar ner?

”När deltagare förstår något de tyckte var svårt, så blir de väldigt glada. Och jag delar verkligen glädjen med dem. Det är en härlig känsla att hjälpa till att få bort matteångesten och med det öppna nya vägar för deltagarna.”

Bokidén föddes i Bona-bilen

Bokidén föddes i Bona-bilen

Återigen har en tidigare deltagare på vår skrivarkurs Textlabbet gett ut en bok. Den här gången är det Emma Lundenmark som är författare och poet, och bosatt i Stockholm. I januari släpptes hennes bok Kaczka via Modernista. Och berättelsen, ja den föddes i bilen hem från Bona.

Det var när en av deltagarna i bilen hörde fel och trodde att de åkte mot Växjö i stället för Älvsjö som idén började formas. Emma kastades tillbaka till ett tidigare minne från en resa i Polen, där han som körde tog henne längre och längre söderut, trots att hon bara ville åka hem. Där i bilen gav detta upphov till en diskussion om livspassionen, om vad som gör att äventyret kan sättas framför allt. Och äntligen fann Emma ett sätt att påbörja berättelsen om den där kidnappningshistorien hon burit med sig i 20 år. Den skulle börja där i bilen.

Och den inte bara började där. En av medpassagerarna fortsatte att tjata om att det skulle bli en bok. Han till och med översatte filmer från Polen som används som dokumentärt material i boken. Men Polenresan är bara ett spår. Kaczka är till strukturen associativ. En mängd minnen skapar en väv och främst är det berättelsen om en kvinnlig äventyrare i den utlevande poeten Rimbauds anda. I och med att den för en dialog med André Bretons bok Nadja, blir den också en kommentar till surrealismens könspolitik.

Skeptisk mot skrivarkurser
Att gå ner i tid under 2019 för att kunna skriva var bestämt, men det var inte självklart att Emma skulle gå en skrivarkurs. Hon hade tänkt att de riskerade att göra litteraturen likriktad, men på Bona blev det tvärtom.

”Jag var skeptisk, men läraren Gertrud var fantastisk. Hon gjorde oss modiga, och fick oss att våga berätta det som behövde berättas. Med hennes hjälp kunde alla odla sin egenart”, säger Emma Lundenmark och skrattar.

Och det var just Gertrud som gjorde att Emma blev nyfiken på Bona och Textlabbet.

”Jag läste en artikel med henne i GP där det stod att hon brukade uppmuntra sina elever på skrivarkursen på Bona att vara lite mer omoraliska när de skriver, det kändes spännande. Och så hade hon ett så fascinerande efternamn – Hellbrand, man kan behöva lite eld från helvetet när man skriver. Det måste få brännas.”

Utöver Gertruds stöd och personlighet var sammanhanget på Bona det som Emma bär med sig mest.

”Det var fint att vara i en kontext där vi hjälpte varandras berättelser framåt. Jag tror att vi fann stor motivation och inspiration i varandras berättelser, och några av oss har kontakt än idag.”

”Jag skulle verkligen rekommendera andra att gå kursen, och att göra det när man har påbörjat en berättelse. Då kan man behöva ett skapande sammanhang, och få avsätta tid.”

Också Emmas första roman Storknästet, som kom ut 2021 på Modernista, skrevs under tiden på Bona.

Även om Emma precis har lanserat sin andra roman är hon redan i gång med andra projekt. Hon håller egna skrivarkurser i poesi på Skrivarakademin på Folkuniversitetet, uppträder med poesi och gav ut en diktsvit i decembernumret av Provins. Parallellt arbetar hon med sin andra novellsamling. Och så finns det givetvis en ny romanidé i huvudet, men den har hon bara börjat med. Det tar tid, eftersom hon måste drömma om karaktärerna för att de riktigt ska ta form.

Bona testade nytt grepp för att hjälpa deltagare till välfärdsyrken

Bona testade nytt grepp för att hjälpa deltagare till välfärdsyrken

Under hösten har 25 deltagare gått en grundkunskap inom vård och omsorg på sitt modersmål. Kursen har erbjudits genom ett samarbete med Blekinge integrations- och utvecklingscenter, BIU och har funnits tillgänglig på somaliska, arabiska, sorani och tigrinja. Syftet med kursen, som var ett komplement till deltagarnas studier på allmän kurs grundskolenivå, var att förbättra förutsättningarna att få ett arbete inom vård och omsorg. Eller söka utbildning i området framöver.

Yrkeskunskap och handledning på modersmålet
De studerande fick yrkeskunskap på sitt modersmål och en handledare hjälpte till att översätta och förtydliga viktiga begrepp och ord till svenska. Upplägget gav en grundförståelse för vad vård och omsorg handlar om samtidigt som vi kunde stämma av så att deltagarna förstod innehållet och kunde förklara sina sakkunskaper.

Här på Bona är vår filosofi att man inte lär sig ett nytt språk genom att ensidigt träna på det, utan i stället förstår det genom sitt hemspråk. När man i grunden förstår nya situationer och begrepp på sitt modersmål så stödjer det språkinlärningen på svenska. Alltså, det är bättre för lärandet att förstå än att komma ihåg.

Under kursen har deltagarna även fått stöd i att förstå det svenska samhället, premisserna på arbetsmarknaden och interkulturella skillnader jämfört med sitt hemland.

Rektor Anneli Dahlqvist berättar om idén med kursen:

”Vi tror att ett sånt här upplägg är att föredra för att hjälpa människor att utveckla sitt svenska språk, att komma in i samhället och så småningom komma ut i arbete. I det här fallet till yrken inom vård och omsorg.”

Hon menar också att inslaget ger en samhällsvinst ur ytterligare ett perspektiv: att möta kompetensbristen inom välfärdsyrken.

”Det är redan idag ett stort rekryteringsbehov inom vård och omsorg och Sveriges kommuner och regioner, SKR, spår att det kommer bli långt värre framöver, med demografins utveckling och pensionsavgångar. Om fler blir intresserade och vi kan bidra till att minska kompetensbristen något så vill vi göra det. Det är win-win för alla.”

Om BIU
Blekinge integrations- och utbildningscenter, BIU, är ett rikstäckande integrationscenter som under åren haft flera EU-finansierade projekt kring integrationsinsatser. Bland annat erbjuds kurser på olika språk som ska få nyanlända att klara sina studier, att förstå och kunna uttrycka sina färdigheter. I dag finns BIU verksamma i ett 40-tal kommuner i Sverige och bedriver verksamhet på 25 olika språk. Mer information om BIU: https://biuonline.se

Hur teleporterar man sin katt? Det får vi veta under våra Forskarveckor

Hur teleporterar man sin katt? Det får vi veta under våra Forskarveckor

Under vecka 39 och 40 har vi forskarveckor här på Bona. Det är ett återkommande koncept som är mycket omtyckt av deltagarna. Och den här gången har de själva varit med och valt ämnesområden. För vem vill inte veta mer om hur vi ska bo på Mars, hur elektroder i hjärnan kan hjälpa Parkinsonsjuka, hur vi kan hantera ett förändrat klimat med säsongsförskjutningar och extremväder. Eller hur man teleporterar sin katt.

Ja vi kommer blicka in i flera aktuella forskningsområden och träffa många olika forskare. Inför varje nytt ämne kommer deltagarna få göra egen research i ämnet och förbereda frågor. Efter föreläsningarna jobbar vi på olika sätt med det vi precis har lärt oss.

När forskarföreläsningarna är klara kommer alla deltagare fördjupa sig i ett självvalt forskningsområde.

Här under är ett axplock av de forskningsområdena som vi kommer ta del av:

Do you have Covid-19? We can know it without testing you!
Forskare: Mariel Perez Zabaleta.
Läs mer om Marie här

Klimatanpassningar
Forskare: Carina Keskilato
Läs mer om Carina här

Förstå kroppen med hjälp av matematik
Forskare: Tilde Herrgård
Läs mer om Tilde här

Farliga kemikalier i vardagsprodukter
Forskare: Natasja Börjesson
Läs mer om Natasja här

Growing electrodes inside the brain: next generation therapy for Parkinson’s disease or just another way for the government to control you?
Forskare: Hanne Biesmans
Läs mer om Hanne här

Corals in the deep-sea
Forskare: Lara Beckman
Läs mer om Lara här

Hybrid and Gaming Simulation Approaches for Complex Problems
Forskare: Arsineh Boodaghian Asl
Läs mer om Arsineh här

Åka till Linköpings universitet!
De har flera aktiviteter där på fredagen. Kika här:
AI från ord till handling
Forskarhörnan vid tröskeln till framtiden

Bosättningar på Mars
Forskare: Magdalena Pfaffl
Läs mer om Magdalena här

Quantum Computation – How to Teleport you Cat
Forskare: Johannes Lahnsteiner
Läs mer om Johannes här

Vänner, läkarstudier och kärleken – Bona förändrade Lindas liv

Vänner, läkarstudier och kärleken – Bona förändrade Lindas liv

Jag träffade Linda Yngve på länk. Hon satt i en solstol och njöt av vårens första strålar. Hon såg glad och peppad ut. Inte som för ett par år sen. Då var hon 20 år, mamma till en liten son – och vilse i livet.

Ofullständiga gymnasiebetyg, osäker på sin förmåga och sig själv, och vad hon ville göra med livet. Tankarna snurrade? Vem var hon egentligen? Och vad ville hon?

Det blev Bona. Linda skulle läsa upp betyg för att komma in på sjuksköterskeutbildningen. Hon skulle inte skaffa nya vänner, bara fokusera på studierna. Riva av allmän kurs på gymnasienivå och sen vidare. Men så blev det inte. Hon blev kvar på den plats som kom att förändra hennes liv. För vad Linda kom att upptäcka, var att på Bona räknades inte bara den akademiska prestationen.

Redan första veckan förstod Linda att Bona var speciellt. Inte som tidigare skolor där formen var förutbestämd och alla skulle passa in i mallen. Här var det individanpassat: utbildningen var fri för deltagare att skapa själva utifrån sina förutsättningar, förmågor och mål. Lärarna gjorde sitt yttersta för att hon skulle hitta sitt sätt att lära och hjälpte henne igenom ämne efter ämne.

Och runt om lärarna fanns klasskompisarna, de som hon egentligen inte ville lära känna. Men så blev det inte. Linda träffade massor med nya vänner, flera av dem har hon tät kontakt med än idag. Och så var det den där killen. Han som först var en vän bland alla andra på Bona, men som sen blev livets kärlek och som hon sedan gifte sig med.

Under studiernas gång insåg Linda att hon ville mer. Hon kände sig motiverad, studierna gick bra och självförtroendet hade stärkts. Framför allt skulle hon ju aldrig mer läsa på gymnasienivå efter Bona. Kanske skulle hon våga tänka på att bli läkare i stället för sjuksköterska? Det hade hon bara drömt om tidigare. Inga problem tyckte lärarna på Bona.

Problemet var bara att Bona inte erbjöd alla kurser som krävdes för att söka in på läkarprogrammet. Men med en rektor med utbildning i naturvetenskapliga ämnen som fysik, kemi och matte löste sig även det. Det blev PT i utbildning, och på rekordfart hade Linda klarat av alla kurser som krävdes för att vara behörig till läkarutbildningen. Hon hade blivit kvar på Bona ett år längre än tänkt, men hon hade älskat varje dag.

Linda fick sitt omdöme, gjorde högskoleprovet och sökte in till läkarprogrammet på folkhögskolepoängen. Det var över 100 sökanden till Linköpings universitet i gruppen som sökte med folkhögskolebetyg, Linda var en av två som kom in.

Idag är Linda inne på termin fem, men har nu tagit en paus för att ta hand om familjens nya tillskott. Bebisen kom bara trekvart efter att skollektionen tagit slut. Det gällde att nyttja tiden fullt ut för att klara studierna. 

Bona förändrade allt för Linda och hon berättar att hon är en helt annan människa idag. En bättre människa, säger hon själv. All hjälp, stöd och välvilja, det gav henne framtidshopp, nya vänner – och kärleken.

Community manager – en mångsidig roll

Community manager – en mångsidig roll

Vi har träffat Nicole Kjellberg, en tidigare deltagare på kursen Digitala spel och community management. Hon berättar om dörrar som har öppnats och betydelsen av att ha fått ett starkt nätverk i spelbranschen.

– Innan utbildningen på Bona fick jag knappt komma på intervju men nu när jag har en utbildning på CV:t är det helt andra tongångar.

Efter utbildningen jobbade Nicole under en period som community and social media manager på en spelapp för personer med psykisk ohälsa. Parallellt arbetade hon extra som Discord community manager på ett mobilspel.

– Jag använde kunskaper från utbildningen i stort sett varje dag, framför allt i projektledning, digitalt skapande och ekonomisk planering.

Nicole berättar också diskussionerna om jämlikhet, värderingar och inkludering var givande och bra att ha med sig in i spelbranschen. För här finns det viss problematik inom området.

– Det kan vara ett ganska tufft klimat i spelbranschen ibland, både på spelbolagen och i spelens communities. Därför är det värdefullt att vara medveten om det och förstå betydelsen av värderingar när man till exempel ska arbeta med community-delarna.

För Nicole handlar community-rollen om allt ifrån att skapa innehåll som engagerar och interagerar med människor, till att hantera hård tonalitet i de digitala rummen. Ibland har hon också fått agera terapeut. En mångsidig yrkesroll alltså.

– Det är en varierad roll och blir nog mycket vad man gör den till. Men jag tycker att det är viktigt att det finns en arbetsbeskrivning och förväntansbild från arbetsgivaren, annars är det lätt att en community-manager får ett orimligt och omöjligt ansvar och uppdrag. Och det känns viktigt att det finns någon form av utbildning hos den som har community manager-rollen.

Nicole berättar att hon fick många bra tips av lärare och externa föreläsare som besökte Bonas kurs. Både vad gäller jobbmöjligheter och karriärvägar, men också kring varningsflaggor på anställningsintervjun. Att också få träffa andra som jobbar som community managers var nyttigt under kursen. Det gav en större förståelse för vad positionen kan innebära.

– Jag har fortfarande kontakt med flera lärare och föreläsare. Det nätverket är ovärderligt i spelbranschen och har hjälpt mig mycket längs vägen.

Läs mer om kursen Digitala spel och community managemant här

Välkommen till årsstämma 2023!

Välkommen till årsstämma 2023!

Inbjudan till stämma för Bona folkhögskola ekonomiska förening
Ordinarie stämma hålls söndagen 21 maj kl. 13.15.
Plats: Bona Folkhögskola, Urban Hjärnes väg 11, Motala.

Inför stämman inbjuder vi till öppet program för alla intresserade!

Kl. 11.00 Föreläsning
Expos årliga rapport med specialframtagen föreläsning om de trender vi kan se kopplat till just folkbildningen och hur den kan komma att påverkas framåt. Föreläsare är Morgan Finnsiö som är researcher och utbildare på Stiftelsen Expo. (Föreläsningen hålls även digitalt)

Därefter bjuder vi på lätt lunch, med möjlighet att prata med Morgan. Du får också möjlighet att vandra runt i Bonas nya lokal i centrum!

Kl.13.15 vidtar årsstämmoförhandlingarna
Verksamhetsberättelse och årsredovisning för 2022 finner du längst ner.

Nomineringar till styrelsen skickas till valberedningens sammankallande Björn Grip via e-post:
bjornagrip@gmail.com.

Svar om deltagande i stämman vill vi ha till skolan senast fredagen den 12 maj, till skolans mailadress info@bona.nuAnge specialkost.

Dagordning:
1. Stämmans öppnande
2. Val av ordförande för stämman
3. Upprättande och godkännande av röstlängd
4. Val av en justerare
5. Prövning om stämman blivit behörigen sammankallad
6. Behandling av årsredovisning och revisionsberättelse
7. Beslut
a. om fastställande av resultaträkningen och balansräkningen
b. om dispositioner av föreningens vinst eller förlust enligt den fastställda balansräkningen
c. om ansvarsfrihet för styrelseledamöterna
8. Val av styrelseordförande, styrelseledamöter, styrelsesuppleanter och revisorer
9. Val av valberedning
10. Förslag från styrelsen
a. Stadgeförändring
b. Skrivelse
11. Stämmans avslutning

Enligt uppdrag:
Anneli Dahlqvist, rektor, anneli@bona.nu, 070 – 774 53 62

Kärleksvecka och fullmatat program på Bona

Kärleksvecka och fullmatat program på Bona

I’m not entirely sure what you mean by “kärleksveckan”, as the term is not familiar to me. However, based on my understanding of Swedish language, “kärlek” means “love” and “veckan” means “week”. Therefore, I would assume that “kärleksveckan” refers to a week-long celebration of love or affection.

Yes, ChatGTP lyckades fånga vad Kärleksveckan står för. 😀 Och den 25 mars-2 april är det dags för en hel vecka i kärlekens tecken här i Motala. Den hjärtfyllda veckan firas för 24:e gången, och givetvis är vi på Bona med. Den 28:e mars är du välkommen till oss för att fika i Kärlekscaféet, gå på sångworkshop eller varför inte testa att ställa egna frågor till ChatGTP? Det är ett axplock av de aktiviteter vi anordnar i våra nya lokaler i Motala city.

Hela vårt program för den 28 mars:

Kärlekscafé: kl. 15.00-19.00

Sångworkshop: kl. 17.00-17.45

Körskolan anordnar konsert: kl. 18.00

Testa stolsyoga: kl. 15.15 och kl. 16. Varje yogapass är 30 min

Prata odling och kika in vår odlingsstation: kl. 15.00-19.00

Testa Chat GTP: kl. 15.00-19.00

Kärleksveckan är ett viktigt arrangemang och speglar det vi på Bona arbetar för att uppnå varje dag: ett inkluderande samhälle där vi värnar om, och respekterar varandra, hur olika vi än må vara. I år har vi också möjligheten att bjuda in Motalabor till vårt nya hem, och det ska bil jätteroligt! Välkommen till oss!

Kategorier