Välj en sida

Aktuellt

Nyanlända behöver mer än glosor och grammatik

Nyanlända behöver mer än glosor och grammatik

Från DN Debatt Repliker. Se artikeln på DN här.

Folkhögskolerektorn Anneli Dahlqvist: Vi behöver arbeta mer med vardagliga moment i undervisningen i svenska för invandrare.

Fyra Komvuxlärare lägger i en artikel på DN Debatt fram en rad förslag på hur undervisningen i svenska för invandrare (SFI) och därmed integrationsprocessen ska fungera bättre. De har en idé om att nyanlända bör studera svenska språket på heltid.

Enligt de fyra lärarna kan inte integrationsprocessen lyckas om nyanlända inte nöter glosor, språkljud och grammatik 40 timmar i veckan. De fyra vill också avbryta ”det vansinniga experimentet med kombinationsutbildningar”. Jag vill, ur ett perspektiv från folkhögskolans värld, bemöta dessa verklighetsfrånvända förslag.

Varje person som kommer till Sverige har sin egen bakgrundshistoria med inga eller skilda förkunskaper i svenska språket. Att genomföra undervisning för en så heterogen grupp är en utmaning, särskilt när den ska passa skollagens regelverk.

På folkhögskolor har vi frihet att anpassa undervisningen efter varje individs nivå. Fokus ligger på praktiskt användande av språket. Vi kan vara flexibla och prova lösningar i nära samverkan med elever.

På Bona folkhögskola får alla nyanlända stöd och hjälp för att studera, vilket ofta är nödvändigt om man tidigare inte fått gå i skola eller kanske till och med är analfabet.

Vi har dubbelt så många sökanden som platser på våra allmänna kurser. Till stor del fylls platserna av nyanlända deltagare.

Målet är att få grundskole- eller gymnasiebehörighet för att få ett jobb eller studera vidare på en yrkesutbildning eller högskola. Alla deltagare uttrycker en vilja och ett behov av att få inblickar i hur det svenska samhället fungerar.

De frågar efter praktik och arbetslivserfarenhet. De vill göra studiebesök på företag och myndigheter. De vill så snabbt som möjligt få tillgång till arbetslivet. Jag vill påstå att viljan att lära sig svenska och Sverige är obegränsad. Men de flesta uttrycker att de inte kommer åt svenska miljöer eller strukturer.

Många saknar någon som kan hjälpa till att öppna samhället för dem. Hur funkar det i omklädningsrummen på simhallen? Hur går det till på ett bankbesök? Vad kan biblioteken användas till?

Därför arbetar vi mycket med att öppna fönster. Tillsammans gör vi vardagliga saker vid sidan av teoretiska studier. Och det är uppenbart att även vuxna lär oss språk via upplevelser och möten med andra människor.

Jag är både språk- och integrationsmässigt övertygad om att det är bakvänt att dels kräva att nyanlända studerar svenska språket på heltid, dels att kombinationsutbildningar avbryts. Tvärtom behöver arbeta mer med vardagliga moment i SFI-undervisningen och satsa mer på att utveckla kombinationsutbildningarna. Innerst inne vet nog även de fyra komvuxlärarna att språkinlärning inte gynnas av att enbart traggla glosor.

Anneli Dahlqvist, rektor på Bona folkhögskola

Stort intresse för ny kurs inom e-sportcommunity

Stort intresse för ny kurs inom e-sportcommunity

Den här veckan startar Bona folkhögskolas nya kurs Digitala spel och community management. Intresset för utbildningen, och antalet sökande till de 15 platserna, har varit oväntat högt och kursen har lockat deltagare från många olika yrkesbakgrunder.

För att möta den växande spelindustrin har flera utbildningar inom spelutveckling startats runt om i landet, men Bonas nya utbildning är den första i sitt slag.

– Den heterogena grupp som har sökt till kursen är ett kvitto på att kultur och ledarskap inom e-sport tillhör framtidens yrken. Det är verkligen inte en liten grupp nördar som vill jobba med digitala spelmiljöer utan ett brett spektrum av människor, i olika åldrar och från olika yrkesbakgrunder, säger Anneli Dahlqvist som är rektor på Bona folkhögskola.

Av de 15 personer som har antagits till kursen återfinns bland annat fritidsledare, marknadsförare, journalister, dataspelsutvecklare, en bibliotekarie, en yrkeschaufför och ett vårdbiträde. 

Det som förenar flera av dem är ett ideellt engagemang inom gaming och digital spelkultur. Gemensamt för alla är att de brinner för spelkultur och för att utveckla e-sportcommunitys. Många ger uttryck för att de vill satsa på en ny karriär som kan skapa möjligheter att få jobba med människor och spel som ett verktyg för att skapa inkludering, en meningsfull vardag och gemenskap i en trygg mötesplats.

Ny omgång i vår 
Det höga ansökningstrycket på kursen har gjort att Bona nu har beslutat att genomföra den igen under vårterminen 2022. Ansökningsperioden för vårens kurs startar den 15 september och det har redan kommit in intresseanmälningar. 

Utbildningen genomförs under hösten i samarbete med Rainy Lab, som arbetar med digital spelkultur, och communityt Female Legends, som är en ideell förening med fokus på att stärka kvinnor och icke-binära inom e-sport och gaming. 

– Vi har sett ett behov av den här typen av utbildning under en rätt lång tid så det är väldigt roligt att den nu är igång. Flera aktörer ur spelbranschen har också visat engagemang och många av våra föreläsare kommer från branschen vilket vi tycker visar prov på att de också anser att detta är viktigt. Vi är väldigt glada över att kunna bidra till framtidens spelbransch och spelcommunities genom den här kursen, säger Sarah Fagerström, kursledare på Bona och verksamhetsutvecklare på Female Legends.

För mer information och för att komma i kontakt med kursens deltagare, kontakta gärna:
Anneli Dahlqvist, rektor Bona folkhögskola
Tel: 070-774 53 62
Mejl: anneli@bona.nu

Sarah Fagerström, kursledare, Female Legends
Tel: 070-4437066
Mejl: sarah@femalelegends.com

Max Horttanainen, vd Rainy Lab
Tel: 073-0910717 
Mejl: max@rainylab.se

Fakta om utbildningen
Terminstider höstterminen 2021: 6 september-12 januari
Ansökningsperiod för vårterminen 2022: 15 september-17 december
Studietakt: 100 procent
Längd: en termin
Studiemedelsberättigad: Ja

Läs mer om utbildningen här.

6 tips på hur du skriver ett personligt brev i en ansökan

6 tips på hur du skriver ett personligt brev i en ansökan

Vi får ofta frågan om vad det personliga brevet i kurs- och jobbansökningar ska innehålla. Därför kommer här våra bästa tips. Varsågod, nu är det bara att sätta igång!

Syftet med ett personligt brev är att presentera dig själv och göra en kort sammanfattning av dig och din bakgrund. Ett personligt brev är max en A4-sida långt och ska innehålla dina kontaktuppgifter. 

  1. Börja med det viktigaste. Skriv en kort och intresseväckande inledning, där du berättar vem du är. 
  2. Berätta varför du söker kursen/jobbet. Här beskriver du ditt intresse och motivation. 
  3. Förklara varför just du passar för kursen/jobbet. Här beskriver du vad du har för erfarenheter och kompetens och varför man ska välja just dig. Den här delen är viktig när du söker jobb – vad kan du tillföra företaget? 
  4. Avsluta med att berätta om dina mål och förväntningar. 
  5. Skriv gärna personligt och positivt, använd egna ord och undvik floskler. 
  6. Låt någon annan korrläsa ditt brev och rätta eventuella språkfel. Skulle den som läser ha valt dig för kursen eller jobbet? Varför, eller varför inte?

Här kommer några exempel från de personliga brev som vi fick in till kursen Digitala spel och community management. Läs och låt dig inspireras!  

”Jag drömmer om att berätta en fin historia, i spelformat, och lära mig det här hantverket. Och jag älskar själva idén med folkhögskola, för mig är det en plats som är till för alla, att alla kan få en ny chans i livet och möjligheter att göra det bästa av den.” 

”Jag tror att den här utbildningen skulle passa mig perfekt så att jag kan fördjupa mina kunskaper och förmedla det vidare till besökare här på gården, men även mina chefer och politiker högre upp i kommunen.” 

”Min önskan är att få en bättre grund och mer kunskap för att kunna få ett jobb som jag drömmer om.” 

”Har under hela mitt yrkesliv vart intresserad att arbeta inom spelbranschen, men känt att jag inte riktigt vet vart jag passar in.” 

”Senaste året har jag velat söka mig bort från mediebranschen för att jobba inom spelbranschen och skickar därför denna ansökan till e

”Jag har med andra ord erfarenhet av projektledning, budgetering, nätverksbyggande och marknadsföring och hoppas kunna damma av och stärka de erfarenheterna med nya kunskaper anpassade för spelbranschen genom er utbildning.” 

”Med brinnande passion för att arbeta med e-sport, spel och ungdomar hoppas jag nu få börja min resa mot mitt drömjobb.”

”Generellt är jag den typen av person i ett gäng som tar initiativ och tycker om att leda.”

———-

Hoppas du blir hjälpt av tipsen! 

Vi passar också på att påminna om att ansökningsperioden för vårens kurser börjar redan nästa vecka, den 15 september. Trycket på höstens kurser var rekordhögt så vänta inte utan skicka in din ansökan direkt. Välkommen till Bona, hoppas vi ses!

Nyanlända behöver mer än glosor och grammatik

Det förstärkta statsbidraget för folkbildning är otillräckligt

Regeringen förstärker statsbidraget till folkhögskolan med 170 miljoner kronor för 2021 för att upprätthålla och öka antalet utbildningsplatser. Rektor Anneli Dahlqvist på Bona folkhögskola anser att det är otillräckligt och efterlyser mer medel.

— Det är givetvis positivt att regeringen ser behovet av folkbildning men förstärkningen av statsbidraget är otillräcklig. För oss på Bona folkhögskola innebär det en ökning med ungefär sju platser. Jag har redan tvingats neka över 130 deltagare studier hos oss i höst, det säger en del om behovet som finns i samhället, och som regeringen inte tycks förstå, berättar Anneli Dahlqvist, rektor på Bona folkhögskola.

Anneli Dahlqvist pekar också på behovet av statliga medel för att få upp lönenivåerna inom folkhögskolan.

— Det skiljer flera tusen kronor mellan folkhögskolan och den vanliga skolan. Vi konkurrerar om medarbetare på helt andra premisser än med ersättning och det är inte hållbart på sikt. För att få bukt med det behövs grundfinansieringen av folkhögskolan ses över, menar Anneli Dahlqvist.

Beslutet om det förstärkta statsbidraget är en följd av vårändringsbudgeten för 2021 som beslutades av riksdagen den 16 juni.

Läs pressmeddelandet från Regeringskansliet den 1 juli här. 

För intervju och kommentarer kontakta Anneli Dahlqvist på 070-774 53 62.

Bli en proffsig moderator med vår nya moderatorkurs

Bli en proffsig moderator med vår nya moderatorkurs

Vi lanserar en moderatorkurs för dig som arbetar, eller vill arbeta, med att leda olika typer av evenemang. En proffsig moderator avgör om eventet blir helt okej eller riktigt bra, och det är när du möter en riktigt vass sådan som du förstår skillnaden.

Under distanskursen får du kunskap om hur du förbereder och leder till exempel konferenser, workshops, webinars och seminarium. Du lär dig att ställa de rätta frågorna vid rätt tillfälle, så det skapas en spännande interaktivitet och diskussionen drivs framåt.

Kursen leds av de erfarna moderatorerna Karin Klingenstierna och Åsa Lindell. Den är på distans och sträcker sig över en termin.

 

Vad gör en skola drömmig?

Vad gör en skola drömmig?

Under året med pandemin har mycket ställts på sin spets. En snabb omställning till distans var onekligen utmanande. Men livet på länk visade sig inte vara så tokigt. För vissa blev tillvaron både enklare och lugnare. De vill inte återgå till det som var.

Men distans passar inte alla. Vissa behöver komma till skolan, till det personliga mötet, till springet i trapporna. Det gäller både medarbetare och deltagare. Därför funderar vi just nu på framtiden. Hur ser drömskolan ut? Vad gör den drömmig?

Under sommaren och början av hösten kommer vi att bjuda in och involvera både medarbetare och deltagare i att drömma om framtidens Bona. Blir Bona kanske en hybrid där vi ibland är på plats och ibland ses på länk? Där vi kanske skippar klassrummen och skapar små hubbar för olika typer av aktiviteter, teman eller intressen? För varför ska skolan vara som den alltid har varit? Är det något vi har lärt oss av pandemin är det väl att förändring inte behöver vara så dumt, och att vi är riktigt bra på att anpassa oss. Det viktiga för oss framåt är att våra medarbetare och deltagare stortrivs och utvecklas. Då har vi skapat en drömmig skola.

En spännande höst ligger framför oss, men nu tar vi en väl förtjänt semester och tackar för en fantastisk vårtermin. Vissa av våra deltagare går vidare i livet och till dem vill vi säga Lycka till! Till alla som kommer tillbaka till hösten säger vi bara Vi ses – på drömskolan.

Njut av sommaren och ta hand om varandra!

Varma hälsningar
Alla vi på Bona

Medvetet feltänk kring språkkravet för nya medborgare

Medvetet feltänk kring språkkravet för nya medborgare

Vår rektor Anneli skriver på debattsidan i Corren om det feltänkta förslaget kring språkkrav för medborgarskap.
Se hela artikeln i Corren:
https://corren.se/asikter/artikel/medvetet-feltank-kring-sprakkravet-for-nya-medborgare/rg94q30j

Nu i juni röstar riksdagen om ny migrationslag. Bland förslagen från bland annat Liberalerna och Sverigedemokraterna finns kravet på godkänt prov i svenska och samhällskunskap för att bli svensk medborgare. 

Sverige ger därmed upp principen om ett jämlikt medborgarskap. För att ett samhälle ska hålla ihop måste beslutsfattare och makthavare ha en etisk kompass och kunna stå upp för grundläggande värderingar. 

Ett jämlikt medborgarskap är en princip som är värd att hålla fast vid i ett liberalt och demokratiskt samhälle. Det är inte enbart en fråga för nya svenskar, utan för alla som har ett intresse av att medborgarskapet är rättfärdigt inrättat. Ett samhälle utan etiska principer vittrar snart sönder. 

Jag vet precis hur viktigt språket är och hur stor roll det spelar för integration, inkludering och inflytande. Jag är Sverigefinne och alltså rättighetsbärare av ett lagstadgat minoritetsspråk. Jag leder en folkhögskola där majoriteten av deltagarna är nya svenskar.

Många av våra kurser och verksamheter riktar sig till personer som vill lära sig svenska och förstå hur Sverige fungerar. Våra deltagare lär sig att läsa, skriva, prata och förstå. De lär sig samhällskunskap och matematik samt viss kunskap om lagar och villkor i arbetslivet.

Ibland ingår ämnen som etik, människans livsvillkor, samt begrepp inom vård och omsorg. Allt det som de föreslagna obligatoriska språktesterna ska innehålla, och lite till. För ja, språket är definitivt en förutsättning för att kunna förverkliga sitt medborgarskap på olika sätt.

På folkhögskolan ser jag hur viktigt språket är och att deltagarnas vilja att lära sig svenska är obegränsad. Vi pratar, studerar vårt lokalsamhälle och Sverige. Vi jämför med allas hemländer, vi besöker arbetsplatser, upplever teater, sport och musik. Och vi blir varse hur våra olika språk berikar oss – och i slutändan även samhället.

Det är grunden för hur kunskap bildas och inhämtas, det är så bildning och integration ser ut i praktiken. Ett villkorat medborgarskap och ett hot om underkänt på ett prov har ingen konstruktiv funktion i vår verklighet. 

Det finns evidens för att språk-och kunskapskrav försenar invandrares integration. All tillgänglig forskning pekar på att bland de viktigaste insatserna för en fungerande integration av vuxna i första generationen är fungerande undervisningssystem. 

Därför är det smärtsamt att vi som folkhögskola, enligt statens regelverk, varje termin tvingas neka utbildningsplats för drygt 100 sökande till våra kurser. 

Jag menar att det är i den änden migrationspolitiken måste börja. Det borde vara uppenbart för alla att politikerna bör satsa först och främst på utbildningssystemet och tillgodose behovet av kurser i svenska och samhällskunskap. Inte kräva språk- och allmänbildningstest av nyanlända utan att ge dem rimliga förutsättningar för att kunna göra detta. 

Vuxenundervisning i svenska språket, inklusive SFI, måste därför få verktyg för att kunna bedriva en likvärdig och kvalitetssäkrad verksamhet för alla som vill och behöver den.

Det är då som vi kan få tillbaka trovärdigheten för migrations- och integrationspolitiken istället för att den fortsätter att vara ett verktyg för populism, kohandel och signalpolitiska utspel.

Så måtte våra folkvalda rösta mot det orealistiska och ogenomtänkta förslaget om språkkrav och istället satsa på en struktur där alla potentiella medborgare får en chans att lära sig svenska. 

Anneli Dahlqvist, rektor på Bona folkhögskola
Foto: Pontus Lundahl/TT

Ledig tjänst: Bona söker en matematiklärare med obegränsad vilja, för obegränsad utveckling

Ledig tjänst: Bona söker en matematiklärare med obegränsad vilja, för obegränsad utveckling

Är du vår nya kollega? Läs platsannonsen här och hör av dig om du vill veta mer!

Undervisningen sker främst på våra allmänna kurser, motsvarande grundskole- och gymnasienivå i matematik 1–4. Det finns möjlighet att kombinera matematik med andra ämnen, beroende på kompetens och erfarenheter. Tjänsten är i huvudsak förlagd i Motala men i takt med att samhället digitaliseras förändras även vi; det möjliggör att du kan arbeta på distans. Arbetsformen bestämmer vi tillsammans utifrån dina och våra förutsättningar och önskemål. Tjänsten är en tillsvidareanställning med provanställning i sex månader. Omfattningen är antingen heltid eller deltid, beroende på dina önskemål och våra behov.

Tillträde: 16 augusti eller vid överenskommelse.

Om dig

  • Du är behörig folkhögskollärare eller har lärarexamen eller motsvarande förvärvade kunskaper och erfarenheter, med inriktning matematik
  • Du har goda erfarenheter av digitala verktyg och distansundervisning
  • Du är deltagarfokuserad
  • Du förstår ledarskap och coachning
  • Du har självtillit – och vågar visa det
  • Du är prestigelös och vill gärna tänka nytt
  • Du tror att olikheter berikar och ger nya perspektiv
  • Du har integritet och ett samhällsengagemang

Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper.

Ansökan
Välkommen att söka tjänsten genom att skicka CV och personligt brev till rektor Anneli Dahlqvist via e-post: anneli@bona.nu
Ange gärna löneanspråk och andra eventuella önskemål.
Bona tillämpar kollektivavtal (Branschavtal Folkhögskola).

Kontakt:
Anneli Dahlqvist
Rektor
070-774 53 62
anneli@bona.nu

Facklig representant, Förbundet Folkhögskollärarna
Mats Kindell
072-580 63 84
mats@bona.nu

Om oss
Bona är en skola med hjärta, kunskap, värderingar och samhällsengagemang. Hos oss går utbildning och medmänsklighet hand i hand och vi höjer gärna vår röst för att göra samhället lite bättre. Vi följer med varje deltagare på en resa, med fokus på en personlig och kunskapsmässig utveckling. Vi vill ge förutsättningar för att våra deltagare ska stå starkt rustade för framtiden, oberoende bakgrund, erfarenheter och förutsättningar.

Som folkhögskola har vi stor frihet att snabbt ställa om eller förnya oss när omvärlden förändras. Vi är ständigt på tå för att förutse, förstå, förklara, debattera, utforska och påverka. Alla våra lärare har erfarenheter av tidigare arbete och har djupa ämneskunskaper, ofta i flera ämnen.

Ny kurs om gaming och digital spelkultur

Ny kurs om gaming och digital spelkultur

Till hösten startar vi en ny och aktuell utbildning – Digitala spel och community management. Under en termin får deltagarna lära sig mer om spelvärlden och den kultur som har vuxit fram runt spelen. Idag spelar runt 80 procent av alla unga mellan 13–19 år och branschen har blivit en av Sveriges största exporter. Det gör att det både finns karriärvägar och ett behov av att lära sig mer om fenomenet spel, exempelvis för de som jobbar med unga.

Den här utbildningen ger goda kunskaper om spel och spelkultur, men även i hur man leder och aktiverar så kallade communities. Allt fler företag anställer Community Managers som jobbar med kulturen och nätverken runt spelen. Den här utbildningen är den enda i Sverige som utbildar i just community management och när kursen är avklarad kan deltagarna söka jobb som exempelvis Community Managers.

Den här kursen vänder sig också till personer som möter, eller jobbar med, ungdomar. Kanske som fritidsledare eller som aktiv i föreningar. I mötet med unga behöver det finnas kunskap om, och förståelse för, spelen och communitys. Finns det så är det lättare att vara aktiv och leda, vägleda och stötta. Ibland är tonen hård och det finns ett stort behov av att jobba med värderingar, inkludering och medmänsklighet. Sen är det ju också så att de unga inte går till fritidsgården för att spela biljard längre. Många vill istället klippa sin egen Youtube-video eller delta i LAN:et. Då behöver de som jobbar med fritidsverksamhet ha koll på hur det funkar och praktiskt implementera det i verksamheten.

Digital infoträff!

Den 2 juni kl. 18.00 har vi en digital infoträff för dig som vill veta mer om utbildningen. Läs mer om kursen och anmäl dig här.

Välkommen till årsstämma!

Välkommen till årsstämma!

Nu är det dags för Bonas ägare att återigen träffas på årsstämma.

Årets stämma inleds med föreläsning: Kris och politik mot segregation.
Föreläsare Nazem Tahvilzadeh, forskare på KTH och Delegationen mot segregation.

Tid: söndag 25 april kl 12.30. Årsstämman genomförs som videokonferens.

Anmälan & nomineringar

Anmäl dig genom att maila info@bona.nu senast 19 april. Du kommer då att få inbjudan till videokonferens med anvisningar hur du kan koppla upp dig.

Nomineringar till styrelsen mailar du till valberedningens sammankallade Björn Grip via e-post: bjornagrip@gmail.com.

Dagordning

1. Stämmans öppnande
2. Val av ordförande för stämman
3. Upprättande och godkännande av röstlängd
4. Val av en justerare
5. Prövning om stämman blivit behörigen sammankallad
6. Behandling av årsredovisning och revisionsberättelse
7. Beslut
– a. om fastställande av resultaträkningen och balansräkningen
– b. om dispositioner av föreningens vinst eller förlust enligt den fastställda balansräkningen
– c. om ansvarsfrihet för styrelseledamöterna
8. Val av styrelseordförande, styrelseledamöter, styrelsesuppleanter och revisorer
9. Val av valberedning
10. Förslag från styrelsen
11. Stämmans avslutning

Kategorier