Välj en sida

När AI och digitalisering omformar arbetsliv, utbildning och samhällsstruktur behöver vi fundera på hur framtidens utbildningsstruktur och lärande ser ut. Vad behöver människor kunna för att vara aktiva samhällsmedborgare? Hur ser framtidens lärarroller och kompetensbehov ut, och så vidare.

För att komma vidare och utforska detta har vi initierat projektet Framtidens lärande, som drivs med hjälp av samhälls-och framtidsanalytikern Troed Troedsson. Vi experimenterar inte bara med nya tekniska verktyg, utan testar även nya arbetsmetoder, omvärderar gamla strukturer och bygger ett framtidsanpassat lärandesystem med vuxenutbildningen som bas.

Det här är inte en digital satsning i mängden. Det är ett transformerande angreppssätt där – exempelvis – hela personalstyrkan lär sig att programmera. Inte för att bli utvecklare, utan för att förstå tekniken som formar vår samtid och framtid. Vi skriver kod, felsöker och använder AI som stöd – på samma sätt som man kan lära sig ett hantverk för att verkligen begripa det.

Grundläggande frågeställningar är: Vad är det vi vill uppnå med lärande – och hur gör vi det bäst utifrån dagens (och morgondagens) förutsättningar? Hur ser framtidens utbildningsstruktur ut?

Projektet Framtidens lärande bygger vidare på folkbildningens idé – men i ny tappning:

  • Vad behöver vuxna lära sig i dag för att vara aktiva samhällsmedborgare?
  • Hur ser framtidens lärarroller och kompetensbehov ut?
  • Hur kan vi använda AI inte bara som verktyg, utan som utgångspunkt för ett nytt tänkande kring lärande?

Ett arbetssätt för hela samhället?

”Det arbetssätt som utvecklas här på Bona folkhögskola bör ha motsvarighet i alla sektorer, till exempel inom vården, kulturen, den traditionella skolan, näringslivet och myndighetsvärlden,” menar Anneli Dahlqvist, rektor på Bona folkhögskola. ”Det räcker inte längre att ”hänga med” i utvecklingen. Vi måste bygga om – inifrån.”

Precis som Bona folkhögskola ställer sig frågan ”vad är det vi vill uppnå” och låter svaren forma nya strukturer, så behöver vi nationellt skapa fler rum för experimenterande, omprövning och konkret lärande kring AI, digitalisering och förändrade livsvillkor.