AST, ASD, autism, ADD, ADHD, Aspergers syndrom… Det finns otaliga psykiatriska diagnoser och det är inte alltid lätt att hänga med. Särskilt inte eftersom de förändras. För i takt med att vi förstår mer om hur människor och hjärnor fungerar, så ändras givetvis även diagnoserna. Här på Bona pratar vi framför allt om ADHD/ADD och AST (autismspektrumtillstånd).
Men.
Människan går alltid först. Deltagaren bestämmer, tillsammans med oss, vad som är rätt väg att gå. Det gäller oavsett om det finns diagnoser med i bilden eller inte.
– Ofta när vi gör intervjuer med ungdomar som kanske ska börja här så får jag frågan ”varför frågar du inte om diagnos?”. Men det är inte intressant i det skedet. Det är människan jag vill åt. Diagnosen kan komma senare.
Det säger vår lärare Mats Kindell som har nästan 20 års erfarenhet av att arbeta med personer med funktionsvariationer. I 8 år har han varit på Bona och jobbar bland annat med Allmän kurs för personer med funktionsvariationer.
– Alla deltagare har olika bakgrund, så det är väldigt viktigt med tydlighet och struktur. Efterhand vi lär känna varandra hittar vi varje deltagares eget inlärningssätt vilket ger frihet såväl till deltagaren som läraren, säger Mats.
– En sådan flexibilitet går att ha på folkhögskola, men det kan vara betydligt svårare i grundskolan. Har du en funktionsvariation så kan det vara väldigt tufft där. Med riktig otur så kan du hamna ensam i en källarlokal, nämner Mats som ett exempel.
Då är det självklart inte lätt att utvecklas, och deltagarna kommer också till Bona med väldigt skilda erfarenheter. Här får alla vara som man är och då blir det lättare att utvecklas, inte minst socialt. Det är det som gör jobbet både roligt och spännande.
– Det här är ett väldigt spännande yrke. Den ena dagen är aldrig den andra lik, avslutar Mats.