Välj en sida

På Bona arbetar vi ständigt med att utforska och utveckla användningen av AI i undervisningen. I ett reportage i DI-bilagan förra veckan lyftes det hur vi ser på både möjligheterna och utmaningarna i den snabba teknikutvecklingen, och hur vi arbetar för att ge deltagarna rätt verktyg för att förstå och använda AI på ett medvetet, källkritiskt och demokratiskt sätt. 

Vår rektor Ulrika Björnsdotter understryker i reportaget att “om vi inte använder AI konstruktivt och källkritiskt kan den i stället bidra till ökad desinformation och tilltagande polarisering i våra samhällen.” Därför ser vi det som ett viktigt uppdrag att bidra till ett samhälle där alla ges möjlighet att förstå tekniken.

För att AI-verktygen ska främja kunskapsutveckling krävs att man lär sig umgås med dem så att det egna tänkandet samtidigt kan utvecklas och utmanas, säger Ulrika.

Lärarna på Bona får utbildning i hur AI fungerar och hur det kan användas som stöd i lärandet, och deltagarna tränas i att använda olika AI-verktyg på praktiska sätt. Målet är att de inte bara ska kunna använda tekniken, utan också förstå dess logik och begränsningar, så att AI kan användas på ett sätt som stärker både kunskapsutveckling och delaktighet.

Reportaget belyser också att Bona ser arbetet med AI som en del av folkbildningens demokratiska uppdrag. Skolan betonar behovet av ett gemensamt och långsiktigt grepp kring hur utbildningssystemet ska förhålla sig till AI. Som Ulrika Björnsdotter säger: ”kunskap om AI bör betraktas som en demokratisk rättighet.”

Läs hela reportaget på sida 7 här: Länk till reportage