Välj en sida

Här på Bona anstränger vi oss för att förstå digitalisering och hur vi ska tänka för att på bästa sätt rusta deltagarna för framtida studier och arbete. Vi har återigen träffat Troed Troedson under en fartfull fortbildningsdag.

För Troed är det helt tydligt: de flesta skolor tänker fel om digitalisering av lärande. Det grundar sig i att man sällan skiljer på lärande och utbildningsväsende. Lärande är något djupt mänskligt som kan ske i princip överallt och hela tiden. Utbildningsväsendet däremot, är så att säga konstgjort. Det är en struktur som vi har byggt för att stötta lärandet.

Men när skolor digitaliserar så försöker de att pressa in det digitala i den gamla strukturen. Skolor tar in plattor och datorer, streamar lektioner från klassrummet, använder digitala verktyg för scheman och så vidare. Men det har väldigt lite med själva lärandet att göra. Digitaliseringen har nämligen redan förändrat lärandet, och Troed pratar om tre aspekter:

1. Kunskapsgapet har minskat mellan de som kan och inte kan. Du behöver inte kunna språk om du använder hörlurar som direkt översätter språket (som Google Pixel Buds, t.ex).

2. Logistiken har minskat. För att lära dig måste du inte ta dig till skolan, eller få posten att leverera böcker. Det kan gå lika bra att sitta vid datorn.

3. Motivationsavstånden krymper också. Vi behöver inte vänta i månader eller år på att få betyg eller examen. I ett digitalt sammanhang får du feedback direkt och kan motiveras av det.

Det är genomgripande förändringar, som skolorna måste ta på allvar. Det är detta som de ska utgå ifrån, snarare än hur den gamla strukturen ser ut.

Om inte institutionerna ändrar på sig så kommer något annat att ta deras plats, menar Troed. Han jämför det med musikindustrin, där skivbolagens tröghet lämnade fältet öppet för Spotify att digitalisera musikindustrin.

Och Troed tror att folkbildningen har en fördel.

– Folkhögskolor, och inte minst Bona, har en väldigt levande bild av vad utbildning egentligen är bra för. Om jag får vara lite elak mot kommunala skolor och friskolor, så är de oerhört operativa. De pratar inte om vad de är bra för.

– Det handlar ju om att unga ska få bra liv. Vissa tycker kanske att det är flummigt att prata om det idag, men det är helt nödvändigt för att kunna vara en del i digitaliseringen.

– Dagen på Bona blev väldigt bra, tyckte jag. De är på hugget och det blev mycket tjafs – bra och begåvat tjafs – och jag tror att de flyttade på sig under dagen. Det var inte samma gäng som gick ut efteråt.