Välj en sida

Bloggen

Från Bona till läkarlinjen

Från Bona till läkarlinjen

Linda hade bestämt sig. På ett år skulle hon komplettera gymnasiebetygen på Bona – utan att prata med en enda människa. Fullt fokus på studier! Men riktigt så blev det inte.
– Nej, det funkade bara ett tag. Sen blev jag förföljd av en tjej som ville bli kompis och nu är vi bästisar, skrattar Linda.

Funderingarna på jobb har varit många under åren för Linda. Åklagare? Nagelteknolog? Sjuksköterska? Innerst inne fanns det dock ett yrke som lockade lite mer än de andra.
– Jag har alltid velat bli läkare. När jag var liten låtsades jag till och med vara sjuk för att få gå till läkaren. Men jag trodde aldrig att jag kunde bli läkare själv, säger Linda.

Linda beskriver sin gymnasietid som ganska tuff. Hon gick på International Baccalaureate, men kände sig inte lika skolmogen som klasskamraterna. Ändå tog hon sig igenom gymnasiet med kompletta betyg. Hon sökte sig till Bona för att komplettera sina examen med fler kurser, och då började hennes självsäkerhet växa.
– Varför skulle jag inte kunna bli läkare? Om jag inte chansar nu, när ska jag göra det då?

Om jag inte chansar nu, när ska jag göra det då?

Sagt och gjort: hon lade till kemi, matematik och fysik ovanpå det vanliga schemat för att få behörighet. Det blev en intensiv tid med mycket hjälp från lärarna och till och med från vår rektor, som läst mycket matematik på universitetet. Linda klarade studierna, sökte läkarprogrammet – och kom in!

– Jag satt på jobbet när jag fick antagningsbeskedet och började storgråta. Det var ett enormt lyckorus och en himla fin bekräftelse. Jag kände verkligen att jag hade växt som person och det hade inte gått så snabbt utan Bona. Här finns en annan syn på hur man pluggar.

Den annorlunda synen kändes främmande till en början. Linda förstod inte alls hur man lär sig saker här, för det var så annorlunda från gymnasiet. Här fanns mer tid och mer frihet. Hon lärde sig att ta det övergripande först för att sedan gå in på detaljerna.

– Det har jag stor nytta av idag när jag går på läkarlinjen. Nu vet jag hur jag kan lägga upp studierna så att det funkar för mig.

Linda lyckades alltså fullfölja alla sina planer – ja, förutom en. Hon kunde ju inte låta bli att prata med folk och enbart studera. Men det är hon väldigt glad för idag.
– Ja, jag har träffat så himla många fina människor på Bona som jag alltid kommer ha kvar. Några av oss gjorde till och med matchande tatueringar där vi har skrivit in Bonas koordinater. För det var där vi träffades.

Aktivitetsdag med skratt, lådbilar och gemenskap

Aktivitetsdag med skratt, lådbilar och gemenskap

Sedan några år tillbaka börjar vi läsåret med en aktivitetsdag. Då träffas vi alla under en halvdag och delas in i grupper med deltagare från alla kurserna. Varje grupp är ungefär 12 personer så när du känner för att vara lite i bakgrunden så är det inga som helst problem.

– Jag har nog aldrig sett så hög närvaro på en aktivitetsdag förut, säger lärarassistenten Fia Fransson. För några år sedan gjorde hennes son något liknande på sin skola, och det var så idén kom till oss på Bona.

Årets aktivitetsdag hade tre uppgifter. Dels skulle de hitta och visa upp ett 30-tal saker. Det var verkligen allt mellan himmel och jord, som till exempel curry, lådbil, mumie, finsk tidning, svamp och solstol.

– Här gäller det att vara kreativ och försöka tänka “enkelt”, ungefär som i TV-programmet Bäst i Test. Curry, kan det vara sand i en glasburk? Lådbil kanske kan vara en leksaksbil i en låda? Svamp – är det bara sådana som växer i skogen, eller kanske också en disksvamp?

Och visst flödade kreativiteten. Det var många spännande kreationer, bland annat otaliga fina små mumier som deltagarna gjorde själva.

En annan uppgift handlade om att fånga tio olika motiv på bild. Ett av motiven var läraren Robert – när han skrattar! Här fanns det många olika taktiker, som du kan se på bilden. Några deltagare upptäckte att Robert är svag för bra ordvitsar, så det var flera som sökte efter bra material på nätet.

Tredje uppgiften var att göra en slogan för Bona och här kom många bra förslag, som till exempel:

På Bona är vi måna!

Bona – en skola där alla behövs!

Bona – början på ett nytt liv!

Lär oss mest, Bona är bäst!

Detta var tänkt som en utslagsfråga, men det behövdes inte till slut. En av grupperna lyckades nämligen få ihop alla bilder och saker utom två. Bra jobbat! Det viktigaste med dagen är såklart inte att utse en vinnare, utan snarare att vi alla träffas, gör saker ihop och lär känna varandra. Det blev verkligen en toppendag med massor av gemenskap.

– Alla i personalen deltog i grupper eller hjälpte till med arrangemanget på olika sätt, vilket också bidrar till gemenskapandet. Nästa gång vill jag ingå i en grupp för det verkar ju så himla roligt, säger Fia, som i år var ansvarig för dagen tillsammans med Peter, och skrattar

Besök från Norges utskott för autism och tourettes

Besök från Norges utskott för autism och tourettes

Vi har länge haft kurser för personer med funktionsvariationer här på Bona. I åtta år närmare bestämt. Hela tiden har vi haft stort fokus på social inkludering utan stigmatisering vilket har bidragit till en mångdimensionell kultur här på hela skolan. En del i det vi kallar för bonaandan!

Detta har uppmärksammats både lokalt, regionalt och nationellt och nu har vi även nått utanför Sveriges gränser. I onsdags fick vi nämligen besök från det norska utskottet för autism och tourettes. De gjorde en studieresa i Sverige med fyra stopp, där vi var den enda folkhögskolan.

– Jag fick ett mail från utskottet under sportlovet för att de var nyfikna på vår verksamhet. Jag förklarade hur vi arbetar och skickade med rapporter, artiklar och uppsatser som jag författat tidigare, säger Mats Kindell som är kursföreståndare för allmän kurs för personer med funktionsvariationer.

Det nappade utskottet på och bokade in ett studiebesök här. Med på besöket var Elisabeth Krüger Østbøll, politisk sekreterare på utskottet, Ellen Munkhagen som forskar på ungdomar inom AST/NPF som skolvägrar samt Helene Ugelstad som arbetar med arbetsfrågor och välfärd. Det blev en väldigt lyckad dag med samtal, spaningsfika med hela skolan i coopet och en träff med två deltagare i allmän kurs för personer med funktionsvariationer.

– Det här var ett mycket intressant möte med insatta och duktiga personer! Det som var mest glädjande var att besökarna imponerades både av vår fysiska och psykiska miljö. De uppfattade direkt den värme och positiva känsla vi har på Bona folkhögskola, säger rektor Anneli Dahlqvist.

Utskottet kommer att publicera en rapport före årets slut och du kan läsa mer om deras arbete här.

En rivstart på terminen

En rivstart på terminen

Nu har en ny termin dragit igång och det är full fart direkt här.

– Ja, det var längesen det var så här många ansökningar! Vi har tagit emot så många som vi kan så det blir mycket liv i luckan här, säger vår rektor Anneli Dahlqvist.

Det innebär också att många akuta frågor behöver lösas, som studiefinansiering till exempel. Vi hjälper våra deltagare med att förstå CSN:s system och regler som är under ständig förändring. Det är tydligt att det blivit svårare att söka pengar utan studiestartsstödet.

Ansökningstrycket är högt både på allmänna och särskilda kurser, och det ser vi som ett kvitto på att vi ligger rätt i tiden. Vår ambition är att anpassa kursutbudet till samhällets förändringar, och här har vi uppenbarligen prickat helt rätt.

– Kursutbudet är uppenbarligen väldigt attraktivt just nu, men vi lägger oss inte till ro. Vi spanar hela tiden ut i samhället för att se vad som skulle vara aktuellt framöver. Framtidsplaner finns det gott om, säger Anneli.

En annan trevlig nyhet är att fler får upp ögonen för vår verksamhet. Nästa vecka får vi till exempel besök av en nationell kommitté från ett av våra grannländer, och nu i veckan var Motalas kommunstyrelse här i form av Kåre Friberg (kommunstyrelsens ordförande), Mark Henriksson (ordförande i bildningsnämnden) och Elias George (oppositionsråd). De hälsade på deltagarna och bjöd in oss att besöka kommunhuset.

– Jag tycker att besöket nästa vecka ska bli väldigt spännande. Men vad det är tänker jag inte avslöja. Alla gillar väl en överraskning, säger Anneli och ler.

Hur går det med yogan?

Hur går det med yogan?

Yogakursen blev en omedelbar succé förra året. Den blev faktiskt fullsatt redan innan vi hade bloggat om den! Nu kör vi igång en fortsättningskurs i yoga där vi bygger vidare på grundkursen. Vi passade på att prata med en av deltagarna, Pia Cederberg,  för att se vad hon hade att säga om grundkursen.

– Jag har haft en hel del krämpor och stressproblem genom åren. Men efter yogakursen har jag blivit lugnare. Jag har mindre huvudvärk och en mjukare kropp. Faktiskt så sa mina barn till mig att det märks att jag mår bättre, säger Pia och blir märkbart rörd.

Att yoga kan ha de här effekterna är nog ställt bortom all tvivel vid det här laget. Medicinsk yoga har etablerats inom sjukvården i Sverige och det finns gott om forskning som har dokumenterat effekterna. Kort och gott så behövs yoga i ett samhälle som lider av stress.

Hur gör man egentligen för att slappna av?

– Ja, hur gör man egentligen för att slappna av? Jag har verkligen jättesvårt för det, men när vi inleder yogapasset med avslappning så bara funkar det. Helt plötsligt är det väldigt lätt att slappna av, säger Pia.

Och det är knappast en slump. Kursledaren Helene är certifierad yogainstruktör med många års yogaerfarenhet. Hon vet hur man är lyhörd inför varje deltagares behov, så att alla kan vara med. För det kan de!

– Man måste inte kunna lägga bägge benen bakom nacken. Man kan vara lite som jag, lite överviktig och orörlig och göra övningarna på en pall eller stol om du vill, säger Pia.

Kursen med ett åldersspann på 50 år!

Åldersspannet på grundkursen var inte mindre än 50 år. Den äldsta deltagaren var 80 år gammal och var med och gjorde samma övningar som alla andra. På sitt eget vis.

– Ja, det är väldigt individuellt anpassat. Man måste inte göra exakt som grannen. Jag kollar inte ens längre, utan gör det utifrån mina förutsättningar. Ändå har jag alltid träningsvärk efteråt, skrattar Pia.

Läs mer om grundkursen och fortsättningskursen i medicinsk yoga och kundaliniyoga.

Debatt och digitalisering

Debatt och digitalisering

Det senaste numret av Bonasignalen handlar om debatt och digitalisering – sådant som vi jobbar allt mer med här på Bona. Vi har bland annat publicerat flera debattartiklar i riksmedierna och fått ihop hundratals underskrifter mot statens register över deltagare med funktionsvariationer. Mycket av det arbetet skedde i digitala medier på nätet – såklart.

För digitaliseringen finns omkring oss hela tiden, och påverkar samhället. Det är därför som vi vill förstå den och rusta oss inför framtiden. Det gäller både personal och deltagare, och i förlängningen hela samhället. Vi måste våga prova oss fram!

Läs vidare i senaste numret av Bonasignlen

Vill du få Bonasignalen direkt till din inkorg (ungefär varannan månad) så kan du prenumerera här.

Politik + allmän kurs = sant

Politik + allmän kurs = sant

För den som är intresserad av politik och vill läsa allmän kurs på annan ort, så finns det många valmöjligheter. Vad ska man välja egentligen? För Erik föll valet på Bona och vi passade på att fråga honom varför, innan han blev färdig med kursen häromveckan.

– Jag hade precis börjat bli intresserad av politik, och jag blev nyfiken på Bonas vänsterprägel. Sen spelade ju kollektivhuset in såklart. Inte bara för att få ett boende utan också för att leva tillsammans med andra, säger Erik.

Han lärde sig mycket av att leva så tätt ihop med andra. Det var första gången han bodde kollektivt, så i början var det mycket nytt att ta in. Och det samma gällde för studierna.

I början var det konstigt att få så fritt spelrum som man får här.

– I början var det konstigt att få så fritt spelrum som man får här. Gymnasiet är ju hyfsat strikt i jämförelse. Jag var till exempel inte van vid att själv få välja ingång i ett ämne. Men här kan vi utgå från ett tema som kanske inte alltid verkar så kul vid första anblicken, men man lär sig att hitta sin egen ingång i ett tema. Då blir det faktiskt både roligare och mer intressant, menar Erik.

Och för Erik är det samhällsperspektiven som gör det intressant. Det har han kunnat fokusera på här, tycker han.

– Lärarna är så bekväma med att lyfta fram det politiska. Det gör verkligen skillnad! Man inspireras till att fundera och diskutera, och det gillar jag. Här finns det nästan alltid någon att diskutera med. Och någon som inte håller med, skrattar Erik.

Ja, med Bonas mångfald av politiska, kulturella och religiösa idéer så tycker alla inte samma. Allt är inte bara “peace and love”, som Erik uttrycker det.

Inte bara peace and love. Men vi är ändå en skola där alla får plats med sitt.

– Men vi är ändå en skola där alla får plats med sitt. För mig som gick i en grundskola där alla hade ungefär samma bakgrund, så har det här varit väldigt lärorikt. Bara att träffa och höra historier från folk som varit på helt andra platser i världen och gjort helt andra saker – det är väl per definition givande, tänker Erik.

I framtiden vill Erik läsa vidare på universitetet, troligtvis inom det samhällsvetenskapliga området. Kommer han ha nytta av sin tid på Bona då?

– Ja, jag tror att folkhögkolans fria sätt att studera är en bra förberedelse. Så länge du kan producera något som är relevant och som du är intresserad av, så tror jag det kommer gå bra. Dessutom har vi skrivit uppsatser som känns som en väldigt konkret förberedelse till universitetsstudier. Så jag rekommenderar verkligen den här skolformen, säger Erik.

Vi önskar Erik all lycka i framtiden!

“Varför frågar du inte om diagnos?”

“Varför frågar du inte om diagnos?”

AST, ASD, autism, ADD, ADHD, Aspergers syndrom… Det finns otaliga psykiatriska diagnoser och det är inte alltid lätt att hänga med. Särskilt inte eftersom de förändras. För i takt med att vi förstår mer om hur människor och hjärnor fungerar, så ändras givetvis även diagnoserna. Här på Bona pratar vi framför allt om ADHD/ADD och AST (autismspektrumtillstånd).

Men.

Människan går alltid först. Deltagaren bestämmer, tillsammans med oss, vad som är rätt väg att gå. Det gäller oavsett om det finns diagnoser med i bilden eller inte.

– Ofta när vi gör intervjuer med ungdomar som kanske ska börja här så får jag frågan “varför frågar du inte om diagnos?”. Men det är inte intressant i det skedet. Det är människan jag vill åt. Diagnosen kan komma senare.

Det säger vår lärare Mats Kindell som har nästan 20 års erfarenhet av att arbeta med personer med funktionsvariationer. I 8 år har han varit på Bona och jobbar bland annat med Allmän kurs för personer med funktionsvariationer.

– Alla deltagare har olika bakgrund, så det är väldigt viktigt med tydlighet och struktur. Efterhand vi lär känna varandra hittar vi varje deltagares eget inlärningssätt vilket ger frihet såväl till deltagaren som läraren, säger Mats.

– En sådan flexibilitet går att ha på folkhögskola, men det kan vara betydligt svårare i grundskolan. Har du en funktionsvariation så kan det vara väldigt tufft där. Med riktig otur så kan du hamna ensam i en källarlokal, nämner Mats som ett exempel.

Då är det självklart inte lätt att utvecklas, och deltagarna kommer också till Bona med väldigt skilda erfarenheter. Här får alla vara som man är och då blir det lättare att utvecklas, inte minst socialt. Det är det som gör jobbet både roligt och spännande.

– Det här är ett väldigt spännande yrke. Den ena dagen är aldrig den andra lik, avslutar Mats.

Livets gåtor i en håv

Livets gåtor i en håv

Vi jobbar ju ofta med teman här på Bona, och det kan vara allting från småsaker som en kopp kaffe till stora ämnen. Under våren har vi arbetat med ett av de största ämnena som finns, nämligen livet!

Allmän kurs och allmän kurs för personer med funktionsvariationer har under några veckor varvat praktiska och teoretiska moment om livet. Framför allt har vi tittat på tre saker: klimatförändringar, ekosystem och något som heter metamorfa livscykler. Det handlar om djur som förändrar sin form under livet, som fjärilen som går från ägg, till larv, till puppa och sedan fullvuxen fjäril.

Vi har faktiskt haft några fjärilar hos oss och följt deras väg från larver…

…till vuxna fjärilar. På vår Instagram finns fler bilder på när vi släpper ut dem i det fria.

Vi åkte också ut till Staffanstorp naturreservat strax utanför Motala – ett bra ställe för att studera livet. Här kryllar av små ekosystem att titta på, bland annat genom att håva i sjöarna. Arter med metamorfa livscykler fanns det gott om och vi såg bland annat trollsländelarv, dagsländelarv och sumpsnäcka.

Om du är intresserad av naturen och inte varit där, så rekommenderar vi ett besök!


Kategorier