Aktuellt
Bör folkbildningen också ha en digital affärsmodell?
Samtidigt som digitalisering är på var mans läppar finns det en stor förvirring kring vad det egentligen är, och innebär. Att ses över Teams eller Zoom istället för på kontoret eller i lektionssalen? Att köpa in smarta IT-system för att effektivisera processer? Ja, nog kan det vara delar i det. Men vi på Bona tror på en djupare förändring än så. Det kanske också handlar om hur man verkar i en digitaliserad värld. Hur organisationens affärsidé och affärsmodell är formulerade, och konstruerade. Hur man blir relevant i ett digitalt sammanhang, och når fram till dem vi vill interagera med.
Vi som jobbar på Bona funderar mycket på vår, och folkbildningens roll, ansvar och sammanhang, både idag och i framtiden. På samma sätt som alla andra organisationer måste röra sig framåt, måste även vi folkbildare följa med. Vart vi ska, och på vilket sätt, är inga lätta frågor med färdiga svar. Det kräver att vi gnuggar geniknölarna och diskuterar tillsammans. Under våra medarbetardagar bjöd vi därför in samhälls-och framtidsanalytikern Troed Troedson. Vi ställde ett par frågor till honom inför vårt möte:
Vad kommer diskussionerna att handla om på medarbetardagarna?
Vi ska sätta oss in i, och försöka förstå, på vilket sätt ”folkbildning” måste förändras i en digitaliserad värld. Själva fundamentet för båda folkhögskolor och bildningsförbund finns i tidigt 1900-tal, då information och kunskap både var ganska sällsynt och väldigt platsbundet. Då utvecklade vi både organisation och arbetsformer som sedan tjänat oss väl – men som inte längre fungerar. Åtminstone inte för alla, alltid. Därför måste vi börja om från början och ställa oss frågan: Hur skulle vi göra om vi startade 2020 i stället för 1920?
Varför är det viktigt?
Det är viktigt ur ett samhällsperspektiv. Om vi lägger värderingar åt sidan så kan man säga att antivaxxers, nationalistiska rasister och misogyna incels redan ägnar sig åt ”folkbildning”, men på nya sätt och via nya kanaler. Ska vi vara en motkraft måste vi också arbeta på nya sätt. Vi kan inte möta en kampanj på Twitter med en studiecirkel. Och vi kan inte möta anti-vaccinpropaganda med en utbildningsinsats i lektionssalar på en folkhögskola.
Vad är ditt viktigaste medskick till medarbetarna?
Att på djupet lära sig de nya ”naturlagar” som gäller för all verksamhet i en digitaliserad värld. I varje bransch, från biltillverkning och klädförsäljning, till politik och utbildning finns det två typer av aktörer: de som försöker använda informationsteknik, internet och datorer för att i allt väsentligt driva verksamhet på samma sätt som förut – och de som inser att det går att göra helt andra saker, sådant som inte ens gick att beskriva i en ”analog” värld.
Hur skulle du vilja att medarbetarna, och Bona som skola, tog din föreläsning vidare i sitt arbete?
Med nyfikenhet inför det som faktiskt händer. I stället för att fnysa åt influencers, Twitterdrev, Zalando eller Airbnb, måste vi förstå de underliggande mekanismer som gör det här möjligt –och börja tillämpa dem i vår egen verksamhet. Vi ska inte sälja kosmetika på nätet – men om vi förstår hur det går till kan vi ”sälja” idéer och bildning med samma professionalism.
Vi ser fram emot att berätta mer om våra funderingar och resan.
/Vi på Bona
Nu packar vi snart ner – och upp – allt som är Bona
Under hösten flyttar vi från gamla Motala verkstadsområdet till PK-torget i Motala city! Vi är väldigt glada att vi hittade den här platsen centralt i Motala. Den ökar vår tillgänglighet vilket medför flera positiva spin-offs: vi kommer till exempel närmare våra deltagare, näringslivet, kommunen och Motalabor. Bona kommer också, i ännu högre grad, att kunna bli en samlingsplats och en fri zon, oavsett om man läser på skolan eller inte. Vi ser fram emot att bjuda in fler till oss!
Nya lokalen då?
Vår nya lokal håller just nu på att renoveras. Den blir modern och flexibel – och passar vår verksamhet och allt som vi vill att Bona ska vara i framtiden. Även om vi har många kurser på distans så är platsen viktig som identitetsbärare och mötesplats. Vi ska bygga upp en kreativ och välkomnande hubb mitt i city, som andas Bona och våra värderingar.
Vår nya adress blir PK-torget, Urban Hjärnes väg 11. Här kommer du snart att mötas av obegränsad vilja, för obegränsad utveckling.
//Vi på Bona
We stand with Ukraine
Det är ofattbart det som händer i Ukraina, och vi fördömer Rysslands agerande. Våra tankar går till alla som drabbas.
I tider som dessa är det extra viktigt att vi visar solidaritet och hjälper människor i nöd. Genom att stödja frivilligorganisationer på plats i Ukraina gör vi det vi kan för att hjälpa det ukrainska folket på plats. Om det blir aktuellt står vi redo att ta emot ukrainska flyktingar till Bona och hjälpa dem på alla sätt vi kan.
Här på hemmaplan arbetar vi för att stötta våra deltagare. Många behöver prata om det som händer i världen, medan andra blir påminda om egna upplevelser av krig. Nu håller vi ihop, och hoppas att invasionen av Ukraina snart är slut.
Så här kan du stödja människor i Ukraina:
Textlabbet: ett skrivarmöte för alla
Textlabbets kursledare, Gertrud Hellbrand, ser folkhögskolan som en naturlig mötesplats för skrivande människor. Vi fick en pratstund med henne, när det nu bara är några veckor kvar innan antagningsperioden för vårens kursstart stänger.
– Textlabbet riktar sig till den som vill ge sitt skrivande utrymme. Våra deltagare har en manusidé som de vill arbeta med under en koncentrerad period. Kanske har man redan kommit en bra bit i arbetet, eller så är man i början av tex ett romanbygge. Tillsammans med andra skrivande människor får man tid och hjälp att hitta formen för sitt skrivande och sin egen litterära röst.
Gertrud Hellbrand har arbetat med skrivarkurser på Bona sedan 2003 och har utvecklat kursen Textlabbet. Numera kommer det in många kvalificerade ansökningar till kursen. De flesta har gått skrivarkurser förut, eller har gedigna, relevanta yrkeserfarenheter.
– Det vi bryr oss mest om när vi antar någon är själva textprovet och att du har tidigare erfarenhet av att ge textrespons. Samtidigt vill vi gärna ha så många olika röster och perspektiv som möjligt på kursen och våra deltagare är i olika åldrar och har olika bakgrund.
– Alla vet att bokbranschen idag är en tuff och hård verklighet där det är svårt att bli antagen av ett förlag. Ibland har vi redan utgivna författare på kursen, som famlar lite med sitt andra manus. De utgivna och de ännu opublicerade har delvis olika behov men lär sig ofta av varandra, både om den kreativa processen och om praktiska saker som förlagskontakter, berättar Gertrud.
Hur förhåller sig olika litteraturgenrer till varandra på kursen?
– Jag tycker att det är roligt och spännande att vi blandar genrer – när tex deltagare som skriver poesi får läsa och diskutera texter i fantasy- eller spänningsgenrerna. När man läser och reagerar på varandras texter kan man inspireras över genregränserna – både när det gäller gestaltning, teman och texternas form.
– På kurser som Textlabbet pågår ett samtal om skrivande och litteratur som är viktigt för litteraturen och i förlängningen också för demokratin. Det handlar om att hitta sin röst och kunna berätta utifrån sitt eget perspektiv. Som skrivande individ är det oerhört värdefullt att i samspråk med handledare och kurskamrater få möjlighet att vässa sina uttrycksmedel och förhålla sig till den litterära debatten, säger Gertrud.
Du har kallat folkhögskolan ”en naturlig mötesplats för författare”, stämmer det?
– För väldigt många av våra samtida svenska författare har en skrivarkurs på folkhögskola varit startskottet till författarskapet. Jag gick själv på skrivarkurs som ung och fick en rejäl skjuts i min utveckling genom textsamtalen och författarmötena där. Att få se kurskamraternas skrivprojekt utvecklas och att få vara delaktig i varandras arbete var oerhört lärorikt.
– Historiskt sett har det alltid funnits sammanhang där författare träffats, visat sina texter för varandra och utbytt tankar. Men historiskt har sådana kotterier oftast bestått av en litterär elit. Moderna skrivarkurser utgör en demokratisk variant av forna tiders litterära salonger. På Textlabbet tillhandahåller vi ett sammanhang där alla är välkomna, oavsett bakgrund eller nätverk. Du ansöker om en plats och antas med texterna du skriver, förklarar Gertrud.
Numera finns det flera olika typer av skrivarkurser, både på plats och på distans.
– På Textlabbet får deltagaren egen skrivtid och deltar samtidigt i en ständigt pågående diskussion om skrivande. Man läser varandras texter och diskuterar arbetsprocessen. Genom att se andra utveckla sina berättelser kan man få idéer som hjälper en att komma vidare med sitt eget projekt. Textsamtalen brukar vara det allra mest uppskattade av deltagarna på Textlabbet.
Läs mer om Textlabbet här
Textlabbet är Bona folkhögskolas skrivarkurs på distans för den som kommit en bit på väg med skrivandet och som arbetar med ett skönlitterärt bokmanus. Från början fanns en grundkurs i skrivande, på plats på Bona, och en påbyggnadskurs på distans. Gertrud Hellbrand började arbeta på Bonas skrivarkurs 2003 och när grundkursen lades ner tog hon över påbyggnadskursen och utvecklade den till vad som idag är Textlabbet. Exempel på utgivna författare som gått kursen är Lina Nordquist, Viktor Johansson och Negar Naseh.
Förutom att hon leder skrivarkursen Textlabbet är Gertrud Hellbrand själv författare, bl a till den kritikerrosade släktromanen Veterinären och deckarserien Östgötasviten, vars tredje del kom ut våren 2023.
Maskulinitet 2021 – finns det en riktig man?
Digital föreläsning med Ulf Mellström, professor i genusvetenskap.
Män, manliga normer och maskulinitetens olika uttryck intresserar och fascinerar oupphörligt och intensivt. Aldrig tidigare i historien har diskussioner om mäns våld, mäns och pojkars psykiska ohälsa, manliga relationer och manliga normer varit mer intensiva. Vi plockar upp ämnet och bjuder in Ulf Mellström som är professor i genusvetenskap, till oss. Han reflekterar bland annat om manlighet är det extrema könet och vad det i så fall betyder. Låter det spännande? Anmäl dig till digital föreläsning med Ulf Mellström på fredag klockan 10.00-10.30. Mejla info@bona.nu så får du en länk till föreläsningen via Zoom.
Textlabbet-deltagare romandebuterar med hoppfull historia
Socionomen Ida Sundén gick skrivarkursen Textlabbet på Bona för ett par år sedan. Idag romandebuterar hon med ”Tillsammans är vi två” på Vintergård Förlag. Det är en historia där missbruk och medberoende står i centrum för några människors liv och som handlar om att alla – oavsett vem vi är – har våra svårigheter att hantera.
2018 bestämde sig Ida för att ta en paus från sitt socionomjobb för att ge sig tid att skriva. Hon ville gå en skrivarkurs och fastnade för Textlabbet på Bona. Hon sökte och kom in.
Brottades med sitt språk innan hon hittade sin berättarröst
– Vid den tiden hade jag ingen i min närhet som skrev, så att få prata text och att träffa andra som förstår processen kring skrivandet betydde mycket. Att gå en kurs var ett bra sätt att få struktur på skrivandet, med inlämningarna och träffarna. Det var lärorikt att läsa andras texter och att ge och få respons, både från andra deltagare och från lärarna, säger Ida.
Ida berättar att det tog ganska lång tid för henne att tvätta bort ”myndighetssvenskan” och kraven på att vara objektiv och att alltid ha belägg för det hon skrev. Som socionom hade hon mest skrivit utredningar och rapporter under många år, med undantag för enstaka noveller och dikter.
– Det tog ett tag innan jag kände mig mer fri i mitt skrivande, och kunde vila i att jag fick hitta på vad jag ville med texten. Där var skrivkursen till hjälp, både genom att jag fick tid att prova mig fram och att få respons från de andra kring vad som funkade och inte, berättar hon.
En påhittad historia med fiktiva karaktärer
”Tillsammans är vi två” är en berättelse som växte fram ur en av karaktärerna, Gunnel, som följt Ida sedan tonåren.
– Jag hade länge haft en tanke om att jag ville skriva om människor som rör sig i varandras närhet men aldrig träffas. Som grannar eller människor som passerar en viss plats varje dag, men missar varandra med någon enstaka minut.
Även om Gunnel är en karaktär som funnits länge hos Ida, är både handlingen och personerna i romanen påhittade.
– Men en nära släkting gick bort till följd av missbruk i ung ålder, vilket har påverkat mig mycket. Det var oerhört jobbiga år för hela familjen när hans missbruk eskalerade och senare ledde till att han gick bort, säger Ida.
Läkande skrivande
Ida tror inte att missbruk och medberoende hade blivit så centralt i boken om hon inte upplevt på nära håll hur illa såväl den som missbrukar som människor omkring far av det. Hon beskriver hur hon alltid har använt skrivande som en ventil, att hon har stort behov att sätta ord på det hon tänker och känner och har lättast att göra det i skrift.
– Jag skriver mycket dagbok och har gjort det ända sedan jag var liten. Att skriva ”Tillsammans är vi två” var också ett sätt att bearbeta mina tankar kring det jag och min familj gick igenom. Jag hade ett väldigt starkt behov att skriva en historia som innehöll någon slags hopp. Lite som att skriva ett eget slut.
Idas tre bästa tips för att skriva om svåra saker och trauman
- Ta skrivandet på allvar. Var beredd på att skrivande kan ta tid och våga ta det på allvar. Det gäller egentligen allt skrivande. Det kan vara svårt att skriva när det pågår mycket annat i livet, särskilt om saker som berör en på djupet.
- Tillåt dig att skriva fritt. Att inte bry sig om att det ska bli bra eller att någon annan ska läsa blir extra viktigt för den som skriver om svåra saker. Det är extra viktigt att vara varsam med sig själv under skrivprocessen.
- Delta i en kurs där du kan bli speglad och bekräftad. Det är värdefullt att få feedback från kursledaren och de andra deltagarna. Gå antingen en kurs med fokus på skrivande i allmänhet eller så kallat läkande skrivande. Du känner bäst själv vad som passar.
Stort intresse för ny kurs inom e-sportcommunity
Den här veckan startar Bona folkhögskolas nya kurs Digitala spel och community management. Intresset för utbildningen, och antalet sökande till de 15 platserna, har varit oväntat högt och kursen har lockat deltagare från många olika yrkesbakgrunder.
För att möta den växande spelindustrin har flera utbildningar inom spelutveckling startats runt om i landet, men Bonas nya utbildning är den första i sitt slag.
– Den heterogena grupp som har sökt till kursen är ett kvitto på att kultur och ledarskap inom e-sport tillhör framtidens yrken. Det är verkligen inte en liten grupp nördar som vill jobba med digitala spelmiljöer utan ett brett spektrum av människor, i olika åldrar och från olika yrkesbakgrunder, säger Anneli Dahlqvist som är rektor på Bona folkhögskola.
Av de 15 personer som har antagits till kursen återfinns bland annat fritidsledare, marknadsförare, journalister, dataspelsutvecklare, en bibliotekarie, en yrkeschaufför och ett vårdbiträde.
Det som förenar flera av dem är ett ideellt engagemang inom gaming och digital spelkultur. Gemensamt för alla är att de brinner för spelkultur och för att utveckla e-sportcommunitys. Många ger uttryck för att de vill satsa på en ny karriär som kan skapa möjligheter att få jobba med människor och spel som ett verktyg för att skapa inkludering, en meningsfull vardag och gemenskap i en trygg mötesplats.
Ny omgång i vår
Det höga ansökningstrycket på kursen har gjort att Bona nu har beslutat att genomföra den igen under vårterminen 2022. Ansökningsperioden för vårens kurs startar den 15 september och det har redan kommit in intresseanmälningar.
Utbildningen genomförs under hösten i samarbete med Rainy Lab, som arbetar med digital spelkultur, och communityt Female Legends, som är en ideell förening med fokus på att stärka kvinnor och icke-binära inom e-sport och gaming.
– Vi har sett ett behov av den här typen av utbildning under en rätt lång tid så det är väldigt roligt att den nu är igång. Flera aktörer ur spelbranschen har också visat engagemang och många av våra föreläsare kommer från branschen vilket vi tycker visar prov på att de också anser att detta är viktigt. Vi är väldigt glada över att kunna bidra till framtidens spelbransch och spelcommunities genom den här kursen, säger Sarah Fagerström, kursledare på Bona och verksamhetsutvecklare på Female Legends.
För mer information och för att komma i kontakt med kursens deltagare, kontakta gärna:
Anneli Dahlqvist, rektor Bona folkhögskola
Tel: 070-774 53 62
Mejl: anneli@bona.nu
Sarah Fagerström, kursledare, Female Legends
Tel: 070-4437066
Mejl: sarah@femalelegends.com
Max Horttanainen, vd Rainy Lab
Tel: 073-0910717
Mejl: max@rainylab.se
Fakta om utbildningen
Terminstider höstterminen 2021: 6 september-12 januari
Ansökningsperiod för vårterminen 2022: 15 september-17 december
Studietakt: 100 procent
Längd: en termin
Studiemedelsberättigad: Ja
6 tips på hur du skriver ett personligt brev i en ansökan
Vi får ofta frågan om vad det personliga brevet i kurs- och jobbansökningar ska innehålla. Därför kommer här våra bästa tips. Varsågod, nu är det bara att sätta igång!
Syftet med ett personligt brev är att presentera dig själv och göra en kort sammanfattning av dig och din bakgrund. Ett personligt brev är max en A4-sida långt och ska innehålla dina kontaktuppgifter.
- Börja med det viktigaste. Skriv en kort och intresseväckande inledning, där du berättar vem du är.
- Berätta varför du söker kursen/jobbet. Här beskriver du ditt intresse och motivation.
- Förklara varför just du passar för kursen/jobbet. Här beskriver du vad du har för erfarenheter och kompetens och varför man ska välja just dig. Den här delen är viktig när du söker jobb – vad kan du tillföra företaget?
- Avsluta med att berätta om dina mål och förväntningar.
- Skriv gärna personligt och positivt, använd egna ord och undvik floskler.
- Låt någon annan korrläsa ditt brev och rätta eventuella språkfel. Skulle den som läser ha valt dig för kursen eller jobbet? Varför, eller varför inte?
Här kommer några exempel från de personliga brev som vi fick in till kursen Digitala spel och community management. Läs och låt dig inspireras!
”Jag drömmer om att berätta en fin historia, i spelformat, och lära mig det här hantverket. Och jag älskar själva idén med folkhögskola, för mig är det en plats som är till för alla, att alla kan få en ny chans i livet och möjligheter att göra det bästa av den.”
”Jag tror att den här utbildningen skulle passa mig perfekt så att jag kan fördjupa mina kunskaper och förmedla det vidare till besökare här på gården, men även mina chefer och politiker högre upp i kommunen.”
”Min önskan är att få en bättre grund och mer kunskap för att kunna få ett jobb som jag drömmer om.”
”Har under hela mitt yrkesliv vart intresserad att arbeta inom spelbranschen, men känt att jag inte riktigt vet vart jag passar in.”
”Senaste året har jag velat söka mig bort från mediebranschen för att jobba inom spelbranschen och skickar därför denna ansökan till e
”Jag har med andra ord erfarenhet av projektledning, budgetering, nätverksbyggande och marknadsföring och hoppas kunna damma av och stärka de erfarenheterna med nya kunskaper anpassade för spelbranschen genom er utbildning.”
”Med brinnande passion för att arbeta med e-sport, spel och ungdomar hoppas jag nu få börja min resa mot mitt drömjobb.”
”Generellt är jag den typen av person i ett gäng som tar initiativ och tycker om att leda.”
———-
Hoppas du blir hjälpt av tipsen!
Vi passar också på att påminna om att ansökningsperioden för vårens kurser börjar redan nästa vecka, den 15 september. Trycket på höstens kurser var rekordhögt så vänta inte utan skicka in din ansökan direkt. Välkommen till Bona, hoppas vi ses!
Vad gör en skola drömmig?
Under året med pandemin har mycket ställts på sin spets. En snabb omställning till distans var onekligen utmanande. Men livet på länk visade sig inte vara så tokigt. För vissa blev tillvaron både enklare och lugnare. De vill inte återgå till det som var.
Men distans passar inte alla. Vissa behöver komma till skolan, till det personliga mötet, till springet i trapporna. Det gäller både medarbetare och deltagare. Därför funderar vi just nu på framtiden. Hur ser drömskolan ut? Vad gör den drömmig?
Under sommaren och början av hösten kommer vi att bjuda in och involvera både medarbetare och deltagare i att drömma om framtidens Bona. Blir Bona kanske en hybrid där vi ibland är på plats och ibland ses på länk? Där vi kanske skippar klassrummen och skapar små hubbar för olika typer av aktiviteter, teman eller intressen? För varför ska skolan vara som den alltid har varit? Är det något vi har lärt oss av pandemin är det väl att förändring inte behöver vara så dumt, och att vi är riktigt bra på att anpassa oss. Det viktiga för oss framåt är att våra medarbetare och deltagare stortrivs och utvecklas. Då har vi skapat en drömmig skola.
En spännande höst ligger framför oss, men nu tar vi en väl förtjänt semester och tackar för en fantastisk vårtermin. Vissa av våra deltagare går vidare i livet och till dem vill vi säga Lycka till! Till alla som kommer tillbaka till hösten säger vi bara Vi ses – på drömskolan.
Njut av sommaren och ta hand om varandra!
Varma hälsningar
Alla vi på Bona
Ny kurs om gaming och digital spelkultur
Till hösten startar vi en ny och aktuell utbildning – Digitala spel och community management. Under en termin får deltagarna lära sig mer om spelvärlden och den kultur som har vuxit fram runt spelen. Idag spelar runt 80 procent av alla unga mellan 13–19 år och branschen har blivit en av Sveriges största exporter. Det gör att det både finns karriärvägar och ett behov av att lära sig mer om fenomenet spel, exempelvis för de som jobbar med unga.
Den här utbildningen ger goda kunskaper om spel och spelkultur, men även i hur man leder och aktiverar så kallade communities. Allt fler företag anställer Community Managers som jobbar med kulturen och nätverken runt spelen. Den här utbildningen är den enda i Sverige som utbildar i just community management och när kursen är avklarad kan deltagarna söka jobb som exempelvis Community Managers.
Den här kursen vänder sig också till personer som möter, eller jobbar med, ungdomar. Kanske som fritidsledare eller som aktiv i föreningar. I mötet med unga behöver det finnas kunskap om, och förståelse för, spelen och communitys. Finns det så är det lättare att vara aktiv och leda, vägleda och stötta. Ibland är tonen hård och det finns ett stort behov av att jobba med värderingar, inkludering och medmänsklighet. Sen är det ju också så att de unga inte går till fritidsgården för att spela biljard längre. Många vill istället klippa sin egen Youtube-video eller delta i LAN:et. Då behöver de som jobbar med fritidsverksamhet ha koll på hur det funkar och praktiskt implementera det i verksamheten.
Digital infoträff!
Den 2 juni kl. 18.00 har vi en digital infoträff för dig som vill veta mer om utbildningen. Läs mer om kursen och anmäl dig här.